• OMX Baltic−0,12%260,63
  • OMX Riga−0,57%880,96
  • OMX Tallinn−0,19%1 681,27
  • OMX Vilnius0,15%1 006,11
  • S&P 500−0,16%5 723,98
  • DOW 30−0,59%41 958,89
  • Nasdaq 0,04%18 082,23
  • FTSE 100−0,17%8 268,7
  • Nikkei 225−0,19%37 870,26
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,9
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%102,89
  • OMX Baltic−0,12%260,63
  • OMX Riga−0,57%880,96
  • OMX Tallinn−0,19%1 681,27
  • OMX Vilnius0,15%1 006,11
  • S&P 500−0,16%5 723,98
  • DOW 30−0,59%41 958,89
  • Nasdaq 0,04%18 082,23
  • FTSE 100−0,17%8 268,7
  • Nikkei 225−0,19%37 870,26
  • CMC Crypto 2000,00%0,00
  • USD/EUR0,00%0,9
  • GBP/EUR0,00%1,2
  • EUR/RUB0,00%102,89
  • 29.03.15, 12:00
Tähelepanu! Artikkel on enam kui 5 aastat vana ning kuulub väljaande digitaalsesse arhiivi. Väljaanne ei uuenda ega kaasajasta arhiveeritud sisu, mistõttu võib olla vajalik kaasaegsete allikatega tutvumine

Investor Toomas: Lufthansasse investeerimine jäi uitmõtteks

Lufthansa tütarfirma GermanWingsi lennukiga juhtunud katastroofi järel käis mul peast läbi mõte, et võiks spekuleerida ja osta natukene Lufthansa aktsiaid, kirjutab Äripäeva loodud investor Toomas.
Investor Toomas
  • Investor Toomas Foto: Anti Veermaa
Suurte katastroofide järel tabab investoreid paanika ja nad tormavad katastroofis kannatada saanud ettevõtte aktsiaid müüma. Nii juhtus ka vahetult pärast viimast lennuõnnetust Lufthansa aktsiaga, mis info avalikuks saamise järel tegi jõnksu alla.
Emotsioonid ei ole aga kunagi head abimehed investeerimisotsuste langetamisel ja seetõttu võib investorite paanika olla pikaajalises perspektiivis hea ostukoht. Seda siis, kui sektor või konkreetne ettevõte on äriliselt tugev.
Jagub erinevaid näiteid
Ajaloost on olemas nii positiivseid kui negatiivseid näited, kuidas katastroofid on lennufirmade äri mõjutanud. Neid kirjeldas The Guardian pärast möödunud aasta suvel Ukraina kohal toimunud Malaysia Airlinesi lennukatastroofi. Näiteks USA odavlennufirma ValuJet nimetas end pärast 1996. aastal juhtunud õnnetust ümber AirTran Airwaysiks ja suutis lahti saada halva turvalisuse mainest. Teine näide on Šveitsi rahvuslik uhkus SwissAir, mida tabas katastroof 1998. aastal, kuid mis sellest samuti edukalt välja tuli.
Nii hästi ei läinud aga näiteks USA Trans World Airlines'il, mis ei suutnud toibuda 1996. aasta katastroofist ja pankrotistus 2001. aastal. Teine firma, mis ei suutnud end päästa, oli samuti ameeriklaste Pan Am. Ettevõte suutis küll pärast 1988. aasta Lockerbie katastroofi mõne aasta vastu pidada, kuid kukkus kokku 1991. aastal, sest ei suutnud end kasumlikult majandada järsult kallinenud naftahinna ja majanduslanguse tingimustes.
Õnnetuse põhjus karm
Tavapärane on see, et lennufirmad uuendavad pärast õnnetusi kaubamärki või vahetavad nime, värvivad lennukid üle ning muudavad logosid. Lufthansa puhul on oluline, et õnnetusse sattus nende üks odavlennufirmadest, mille kaubamärk ei ole nii tuntud kui emafirmal. Vaatamata sellele loobusin aga kiusatusest õnnetuse järel Lufthansa aktsiaga spekuleerida pärast seda, kui selgus lennuõnnetuse põhjus. Piloodi tahtlik lennuki alla kukutamine on kõige halvem põhjus, mis võib üht lennufirmat tabada. Tõenäoliselt satub Lufthansa nüüd kriitika alla ning nende kaubamärgi usaldusväärsus kannatab. Lisaks veel võimalikud kahjunõuded hukkunute peredelt.
Lufthansasse ma seetõttu kindlasti ei investeeri. Samas ei tähenda see aga, et kogu lennundussektor võiks olla out, sest Lufthansa probleemidest võivad lisanduvate reisijate näol saada kasu konkurendid. Lennundussektor tervikuna on alates 2013. aastast näidanud häid tulemusi. Kasvu on toitnud suured ümberkorraldused tööstuses, mis on muutnud kogu sektorit konkurentsivõimelisemaks ja suurendanud kasumlikkust. Positiivselt mõjutab lennufirmade tulemusi ka odavnenud nafta.

Seotud lood

  • ST
Sisuturundus
  • 24.09.24, 12:30
Vaid 2 kuud Telia Digital Hub-ni! Millest räägitakse tippjuhtide klubis?
Eesti suurim juhtimis- ja tehnoloogiakonverents Telia Digital Hub toob 14. novembril Tallinnasse esinema nii kohalikke eksperte kui ka hinnatud välisesinejaid. Vaatame lähemalt, mida põnevat pakub tänavune programm tippjuhtidele.

Hetkel kuum

Liitu uudiskirjaga

Telli uudiskiri ning saad oma postkasti päeva olulisemad uudised.

Tagasi Äripäeva esilehele